Gamifikacja w nauczaniu zdalnym

Czym jest gamifikacja?
Termin gamifikacja został po raz pierwszy użyty w 2002 roku przez twórcę gier Nicka Pellinga, jednakże większą popularność zyskał dopiero po roku 2010 wraz z postępującym rozwojem technologicznym i zwiększonym dostępem do Internetu. W nauczaniu języków obcych pojęcie gamifikacji utożsamiane jest z wprowadzeniem gier w proces dydaktyczny. Gamifikacja, określana również jako grywalizacja lub gryfikacja, to koncept znany już od czasów starożytnych kiedy to wykorzystywano gry i zabawy do nauki.
Termin ten ma jednak znacznie szersze zastosowanie niż tylko wykorzystywanie gier w procesie nauczania języków. Zakłada on zdobywanie nowych umiejętności poprzez rozmaite formy pracy, które mają charakter gry strategicznej. Nauka sama w sobie staje się elementem gry, a osiągnięcie biegłości językowej umożliwia wygraną jej postaci jaką stanowi uczeń. Jednak w tym artykule skupimy się na potencjale gamifikacji jako metodzie nauki języka wykorzystującej gry i zabawy w nauczaniu online.

Specyfika nauczania online
Nauczanie online to specyficzny rodzaj nauczania, wymaga ogromnego zaangażowania ze strony nauczyciela. Jego zadaniem jest utrzymanie uwagi i motywacji ucznia podczas jednostki lekcyjnej, która w prywatnych szkołach językowych jest często dłuższa niż w szkole publicznej i wynosi 60 minut lub więcej. Dodatkowo, jest to często nauczanie oparte na modelu 1:1 co wymaga ogromnego wysiłku ze strony ucznia, na którym skupiona jest uwaga nauczyciela podczas całej lekcji.
W takiej sytuacji nauczyciel musi z ogromnym wyczuciem określić słabe i mocne strony ucznia, ocenić poziom energii jaki kursant jest w stanie włożyć w wykonywanie poszczególnych zadań i co najważniejsze zajęcia muszą być dla ich uczestnika na tyle atrakcyjne aby utrzymać jego motywację do dalszej nauki. Jest to szczególnie istotne w procesie nauczania dzieci i młodzieży, którzy często przychodzą do szkoły ze względu na wolę rodziców.

Gamifikacja w nauczaniu zdalnym
Wprowadzenie gamifikacji podczas zajęć w nauczaniu zdalnym jest szczególnie korzystne ze względu na szeroki wybór aplikacji oraz stron internetowych oferujących możliwość rozwijania poszczególnych umiejętności językowych oraz zwiększania zasobu słownictwa poprzez rozmaite gry, quizy, zabawy. W zależności od wymagań są one dostosowane zarówno do uczniów (którym umożliwiają powtórki w formie interaktywnej) oraz do nauczycieli (którzy mogą tworzyć nowe zasoby edukacyjne wg swoich potrzeb).
Wśród platform które umożliwiają tworzenie prostych gier i aplikacji wyróżniają się zwłaszcza dwie tj. Wordwall i Learningapps. Obie umożliwiają nauczycielom tworzenie quizów i gier tematycznych, dając jednocześnie uczniom informację zwrotną dotyczącą właściwej odpowiedzi dla danego zadania. Ćwiczenia stworzone przez nauczycieli na tych stronach internetowych umożliwiają zaznaczanie właściwej odpowiedzi, dopasowywanie, grupowanie, porządkowanie czy podpisywanie elementów na obrazku lub wykresie.
Kolejnym ciekawym narzędziem jest Padlet, który stanowi jakby wirtualną tablicę na której uczniowie mogą zamieszczać ciekawe zdjęcia, opisy, nagrania. Może być on wykorzystywany do tworzenia kreatywnych prac domowych, w których kursant stworzy tablicę poświęconą danemu zagadnieniu na przykład kulturowemu. Można go też wykorzystywać w większych grupach gdzie wszyscy uczestnicy zamieszczają informacje dotyczące np. danego święta związanego z krajem anglojęzycznym.
Inną interesującą stroną, pozwalającą na utrwalanie podstawowego zasobu słownictwa zwłaszcza z młodszymi dziećmi, jest strona www.angomaniacy.pl. Skonstruowana w prosty i intuicyjny sposób pozwala nawet najmłodszym uczestnikom na efektywną pracę opartą na quizach, grze memory oraz umożliwia przećwiczenie umiejętności pisania nowopoznanych słówek. Standardowo praca z jednym zestawem słówek zajmuje około 10 do 20 minut w zależności od wieku uczestnika. Strona oferuje również materiały w wersji do druku.
W procesie zdalnego nauczania języka warto zwrócić też uwagę na stronę www.garticphone.com, która pozwala na urozmaicenie zajęć o elementy plastyczno-językowe. Strona umożliwia konstruowanie krótkich historyjek pozwalających na przećwiczenie danej struktury gramatycznej oraz różnych form plastycznych inspirowanych zdaniem wyjściowym w języku obcym. Wytworzone formy plastyczne można następnie opisywać utrwalając słownictwo oraz czasy.
Dobrze wybrane i skonstruowane quizy to istotny element nauczania online, zwłaszcza najmłodszych kursantów. Gamifikacja zwiększa motywację do nauki, pozwala na utrwalenie omówionego w książce materiału, jest też odskocznią od podręcznika, pozwala na zwiększenie samodzielności w nauczaniu, rozwiązywanie problemów językowych oraz, gdy jest dobrze skonstruowana i przeprowadzona, dostarcza natychmiastowej informacji zwrotnej dzięki której kursant może dokonać refleksji nad własnymi błędami.

Źródła:
https://horyzontyanglistyki.pl/artykul/gamifikacja-gra-warta-swieczki#:~:text=Gamifikacja%20zak%C5%82ada%20zdobywanie%20kolejnych%20j%C4%99zykowych%20kamieni%20milowych%2C%20nowych,kolejnych%20etap%C3%B3w%20zaawansowania%20j%C4%99zykowego%20przez%20rozmaite%20formy%20pracy
https://rep.up.krakow.pl/xmlui/handle/11716/12290
https://www.researchgate.net/publication/372151445_Gamifikacja_w_nauce_jezyka_obcego_online

Share