
Nauczyciele języków obcych od lat zajmują się poszukiwaniem metod skutecznych w przyswajaniu tego języka. Na temat metodyki nauczania języków napisano niejedną książkę, a mimo to wciąż powstają nowe metody. Związane jest to z faktem, iż zmieniają się odbiorcy tych działań jakimi są uczniowie. Współcześnie dzieci, ale również dorośli, maja coraz więcej problemów z motywacją do nauki oraz utrzymaniem właściwej koncentracji.
Ciekawą metodą, którą można zastosować w nauczaniu zarówno stacjonarnym oraz zdalnym jest tak zwana metoda „flipped classroom” czyli „odwrócona lekcja”. Tradycyjna lekcja opierała się dotąd na zadaniach przygotowanych przez nauczyciela w domu oraz później zrealizowanych w trakcie lekcji. Mogła to być praca z książką, materiałem filmowym, dodatkowymi kserówkami, z którymi uczniowie zapoznawali się w trakcie zajęć.
„Flipped classroom” to model nauczania oparty na przygotowaniu się ucznia do lekcji, która go dopiero czeka. Można powiedzieć, że w tym modelu tradycyjna lekcja oraz zadanie domowe zamieniają się miejscami. Uczeń otrzymuje od nauczyciela materiały, które musi samodzielnie przeanalizować, opracować, zgłębić, a następnie w trakcie lekcji poświęca czas na ćwiczenia, projekty, dyskusje związane z materiałem, który wcześniej sam opracował.
Materiałem najczęściej przesyłanym uczniom przed zajęciami jest materiał filmowy. Są to krótkie filmiki przygotowane przez nauczyciela lub też wyszukane w Internecie. Następnie w klasie odbywa się dyskusja poświęcona tematyce obejrzanego filmu. Możliwe są również quizy interaktywne związane z materiałem filmowym. Uczniowie mogą także wykorzystać zdobytą wiedzę pracując w grupach nad wspólnym projektem. Nauczyciel może nadzorować ich pracę udzielając natychmiastowej informacji zwrotnej.
Korzyści z zastosowania „flipped classroom”
Podczas zajęć w tradycyjnej klasie często zdarza się, iż uczniom umyka wiedza przekazywana przez nauczyciela. Związane jest to z faktem, iż podawanych informacji często się już w trakcie danej jednostki lekcyjnej nie powtarza, może to zwłaszcza dotyczyć lekcji kulturowych. Zastosowanie filmików przed przeprowadzeniem lekcji umożliwia uczniom wielokrotne odtwarzanie oglądanego materiału, a co za tym idzie jego dogłębne przyswojenie.
Zastosowanie metody „odwróconej lekcji” pozwala na wyrównanie poziomu prowadzonej klasy. Na lekcjach często zdarza się, iż uczniowie słabsi nie są w stanie przyswoić od razu omawianego materiału dlatego też możliwość przygotowania się do lekcji w domu zapewnia im sukces edukacyjny. Jest to szczególnie istotne dla uczniów z problemami typu dysleksja czy też dysortografia, którzy ze względu na swoje trudności pracują na lekcji wolniej niż reszta klasy.
Praca metodą „flipped classroom” umożliwia uczniom rozwinięcie różnorodnych kompetencji cyfrowych oraz społecznych. Uczniowie uczą się samodzielności, dojrzałości, odpowiedzialności, umiejętności poszukiwania i sortowania informacji, rozwijają krytyczne myślenie i umiejętność współpracy w zespołach zadaniowych. Rozwijane są także takie cechy jak kreatywność, myślenie zadaniowe oraz interdyscyplinarność.
Etapy przygotowania zajęć prowadzonych metodą „flipped classroom”
Zaplanowanie lekcji – jest to najważniejszy etap lekcji polegający na indywidualnej pracy nauczyciela w domu. Nauczyciel ma za zadanie dobranie materiału, który chce omówić, do możliwości i zdolności uczniów, tak aby byli oni w stanie poradzić sobie z zaproponowanym przez nauczyciela materiałem w domu. Materiał ten może być w postaci filmiku, ale także artykułu, prezentacji, quizu czy też zadania interaktywnego.
Przygotowanie materiałów – oprócz materiałów wybranych do samodzielnej analizy przez ucznia w domu nauczyciel musi przygotować dostosowane do tego materiału ćwiczenia, które zostaną wykonane podczas lekcji. Należy starać się aby zadania te były dla ucznia wciągające, konkretne, intrygujące, krótkie. Stosując metodę „flipped classroom” dużą część pracy nauczyciel musi wykonać w domu, tak aby lekcja właściwa została przeprowadzona z sukcesem.
Kolejny krok to przeprowadzenie lekcji tak zwanej wstępnej podczas której dokładnie omówimy z uczniami na czym polega metoda „odwróconej lekcji”, tak aby zrozumieli czego się od nich oczekuje, również w kontekście ich samodzielnej pracy w domu. Następnie należy dać uczniom czas na przygotowanie się do lekcji właściwej poświęconej wybranemu przez nas zagadnieniu, z reguły powinno to być od 3 do 5 dni.
Przeprowadzenie właściwej lekcji to następny etap metodologii „flipped classroom”. W trakcie tych zajęć nauczyciel ma za zadanie zweryfikowanie wiedzy nabytej samodzielnie przez uczniów oraz uprządkowanie posiadanych przez nich informacji. Jest to również czas na ćwiczenia praktyczne przygotowane wcześniej przez nauczyciela. Na zakończenie należy omówić najważniejsze aspekty lekcji i podsumować dany temat.
Źródła:
https://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/4291-czym-jest-flipped-clasroom-czyli-tajemnice-odwroconej-lekcji
https://www.nowaera.pl/o-flipped-classroom-slow-kilka